måndag 15 augusti 2011

Känsligt ämne.

De senaste dagarna har vi haft lite problem med vattnet här i Nypan. Vissa är/har varit utan och vissa har brunt vatten.
Och det som gäller tills vidare är att koka vatten som ska drickas och inte "slösa".
Jag tycker inte att det är hela värden att jag måste koka vatten för att göra välling till Elis och vad spelar det för roll att vi dricker kokat vatten till lunch och middag?
Jag blev dock super glad då jag läste att dom hittat läckan och att jag faktiskt kunde träna och ta en dusch efteråt, utan att riskera att stå svettig utan vatten.

Men detta lilla vattenproblem har gjort att det blivit en "samvetes debatt" både på FB och i SN.
Det sticker nämligen i folks ögon att vissa tycker att det är piss och skit att va utan vatten.
Att det finns folk som har det betydligt sämre. Och Afrikas horn nämns ofta.

Måste man alltid tänka att det finns folk som har det sämre? Får man inte för en stund tycka synd om sig själv?
Jag tycker att det är fruktansvärt allt som händer runt om i världen och jag har skänkt pengar till just Afrikas horn och om jag kunde så skulle jag trolla bort allt det onda och alla skulle få leva lyckliga.
Men världen funkar inte så. Den är uppbyggd på orättvisor, så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara.

Jag har inte dåligt samvete över att jag faktiskt fick duscha efter träningen även fast jag VET att det finns människor som inte ens har vatten att dricka.
Men blir världen bättre av att jag inte duschar?
Blir världen bättre av att vi ALLTID tänker; "ja, men det finns dom som har det värre"?

Är dom som tycker att det är piss och skit att vi just nu inte har fungerade vatten, sämre människor?
(Nog för att jag tror att det nästan blir en höna av en fjäder. Som killen på Willys igår dom var såå upprörd över att allt icke kolsyrat vatten var slut.
Att ställa en kastrull med vatten på spisen är ju faktiskt inte så jobbigt....)
Det är klart att dom inte är sämre människor.
Dom är som alla vi andra:
BEKVÄMA.
Man vill helt enkelt bara att saker och ting ska fungera...

Ett känsligt ämne som sagt.

Och nu; blir det sängen.

GOD NATT!







- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar