tisdag 19 juli 2011

Förvirrade bärplockare med språk svårigheter.



I söndags skulle jag, mamma och pappa åka för att plocka hallon på ett sånt däriga självplocks ställe.

Vi (läs: jag) hade tagit reda på var det låg i början på veckan och som världsvan sörmlänning hade jag läget under kontroll.

Trodde jag.

Vi åkte och åkte. Och åkte. Tills jag började titta på kartan för att inse att den sträckade linjen på kartan förmodligen INTE var en väg utan kanske typ nåt annat.

(jo, vi hade orientering i skolan, men jag var sällan kartläsare, utan jag var den som stämplade kortet...)


Så jag sa till pappa att vi kört lite fel. Vi vände och körde "rätt" väg. Väl framme i Ekeby där vi skulle plocka hallon, fanns det knappt några hus.

Och vi tyckte att det va förbannat konstigt att det inte fanns nån hallon-skyllt nånstans.

Och så syntes inte en människa till.


Så upp på E4:an. Köra några mil till Nyköping, stanna till på coop för att fråga om vägen. (dom som säljer jordgubbar där, är dom som har hallonen)

Pappa gick för att fråga om vägen och kom tillbaka smått förvirrad OCH irriterad. Hon hade nämligen INTE pekat åt det håll vi åkt, utan åt det motsatta.


Jag hävdade dock fortfarande att JAG (som bott i länet i fyra år) hade rätt och hon hade fel.

Hon som har självplocknings stället.

Pappa han var bara förbannad över att det är så svårt att förstå varann.
Ja, det här med dialekter är inte det lättaste.


Bara en sån sak som att Jimmy tycker att jag ska gå hos en talpedagog för mitt sätt att säga sju. Men det är en helt annan historia...


Iallafall så åkte vi "min" väg en gång till. Dock inte lika långt, utan vi stannade för att ställa in GPS:n.

Och vi började köra. Och köra. Nu faktiskt åt bär-tantens håll.

Så säger kvinnan i apparaten; "sväng höger på Bergshammarvägen"


Jag bor i Bergshammar.


Vi svängde in på en skogsväg och det enda jag satt och tänkte på var att det kanske var så att stället bara låg ett stenkast från vårt hus. Jag och mamma skrattade, nästan så att vi kissade på oss. Pappa såg nog för stunden inte det roliga i det hela eftersom att vi varit ute i två timmar för att hitta ett hallon ställe.


Vi vände och åkte hem för att dricka kaffe. (vid det här laget sket jag faktiskt i om jag fick mig några hallon eller inte)

Jag hade fattat som att Jimmy inte hade en blekaste aning om var detta ställe låg, men det visade sig att det visste han visst. (jag skyller på dialekten)


Så efter kaffet satte vi oss i bilen för att åka 10 minuter, så vi kunde plocka våra förbannade hallon... =)


3 kommentarer:

  1. Men det var kul att plocka hallon så kul att Torsten tycker att vi ska plantera egna och inga problem att flytta vinbärsbuskarna (som skulle stå kvar innan semestern)

    SvaraRadera
  2. Så jävla underbart. Jag hade nog gett vad som helst för att vara en fluga i bilen under den däringa åkturen!

    //Anders

    SvaraRadera
  3. Jimmy sa att han hade velat va en geting och stuckit pappa då han var som mest irriterad, bara för att se hur arg han blivit. ;))

    Mamma, det är ju TOPPEN! =)

    SvaraRadera